Elke week post ik hier één werk van een kunstenaar die mij inspireert en uitdaagt om zelf te schilderen.
Anoka Faruqee is een bijzondere schilder, geboren in Amerika, Michigan.
Zij schildert schilderijen met daarin het “Moiré” effect, dat effect krijg je door twee of meerdere contrasterende patronen over elkaar heen te leggen, als je dan daar naar kijkt en je hoofd beweegt dan lijkt het alsof de patronen zelf bewegen. Dit zie je vaak als bij de printer waar de data niet goed door komt en de verschillende kleur lagen niet goed over elkaar heen liggen.
Maar voor Faruqee gaat het niet alleen om dit effect, het gaat bij haar ook om de materialisatie, het tastbare materiaal wat je gebruikt om een schilderij te maken. Het fascineert haar hoe een schilderij tot stand komt en hoe het kan dat deze materialen meer kunnen worden dan puur verf op doek. Dit moiré effect versterkt deze fascinatie.
Op eerste gezicht lijken deze schilderijen, zeker op foto, super strak geschilderde doeken, maar niets is minder waar. Ze gebruikt dikke verf die ze opschuurt waardoor het een glas-achtig effect lijkt, hierdoor krijgt het een plat karakter, maar de afbeelding meer diepgang. Dit is voor haar die materialisatie waar het om gaat, door veel lagen over elkaar heen te schilderen wordt het een dikke vlies van verf, maar de afbeelding krijgt door het moiré effect een open uitstraling.
Ook door fysieke foutjes toe te laten zoals een uitgeschoten verfstreek of een on-afgeplakte rand wil ze het maak proces laten zien, de menselijke hand. Deze fundamentele toepassingen in dit strakke grafische patroon is ongelooflijk spannend. Ik vind het prachtig om te zien dat de imperfectie de perfectie ontmoet, het oncontroleerbare de controle betast.
Het mooie van haar werk is dat het de dualiteit opzoekt tussen het fysieke en het psychische. De materialisatie van de verf en het maak proces tegenover de psychische ervaring van het schilderij.
Deze samenwerking is erg interessant, dit pas ik zelf ook toe in mijn schilderijen. Het zijn schilderijen met een optische illusie, het laat je iets zien of ervaren wat het eigenlijk niet is. Faruqee doet dat met het moiré effect, het zijn puur handelingen, dikke lagen verf op doek, maar zo vakkundig gedaan dat je in eerste instantie niets anders ziet dan je eigen psychische ervaring.
Anoka Faruqee – 2013P-34, acrylverf op doek op paneel, 85 x 85 cm, 2013
Het lijkt alsof haar schilderijen constant in beweging zijn, PRACHTIG.
Ja dat komt door het gebruik van het moiré effect, en natuurlijk door het prachitge kleurgebruik.
Hier zijn nog twee filmpjes waar ze over haar werk praat.