Elke week post ik hier één werk van een kunstenaar die mij inspireert en uitdaagt om zelf te schilderen.
Verkocht aan de meneer rechts achter in de zaal voor 142 miljoen dollar! Ontzettend veel geld, maar dan heb je wel wat gekocht zeg, de triptiek ‘Three Studies of Lucian Freud’ geschilderd door Francis Bacon. Als je als ondergrens 1 miljoen dollar neemt voor kunstwerken van beroemde kunstenaar, dan is 142 miljoen een redelijke prijs voor dit prachtige werk van Bacon (los van het feit dat het natuurlijk exorbitante bedragen zijn).
Francis Bacon is een all time favorite van mij sinds ik ‘Studie naar Velázquez’ zag in een kunstboek op de middelbare school. Later in 2006 zag ik de tentoonstelling ‘The Violence of the Real’ in K20 Düsseldorf.
In een ruimte staan omringt door wel 60 schilderijen van Bacon is een overweldigend gevoel. Sommige schilderijen zijn zo groot dat als je daar voor staat het lijkt alsof je er in gezogen wordt, dat je onderdeel word van die open ruimte in het schilderij. Zijn rauwe stijl en vlezige figuren worden nog levendiger doordat je nu het ruwe canvas kan zien. Hij schilderde op de achterkant van het geprepareerde canvas, dit omdat het ruwe van de vezels de verfstreken een kracht mee gaf die het beste bij zijn werk past. Dit ontdekte hij omdat hij een tijd geen geld had om nieuwe canvassen te kopen en hij oude schilderijen omdraaide om daar weer op te schilderen, prachtig toch dat zo’n toevallig besluit invloed heeft gehad op hoe hij vanaf dat moment zijn schilderijen maakt.
Zijn schilderijen komen voor mij heel dicht bij een innerlijk gevoel van ruwe herinneringen. De snelheid van vergaande tijd en de herinneringen aan het verleden die daar vorm aan proberen te geven. Maar tegelijk heeft het ook die vlezigheid, rauwe menselijke figuren die als klompen slecht verteert vlees in de ruimte verschijnen. Ruimtes die claustrofobisch en atmosferisch tegelijk zijn, ruimtes die lichamelijk aanwezig zijn maar ook de openheid hebben van een gedachte, een haast vervlogen herinnering waar alleen nog maar het gevoel van overgebleven is.
Bacon zegt zelf over zijn werk “Mijn schilderijen moeten eruitzien alsof er een menselijk wezen doorheen gelopen is en een spoor van menselijke aanwezigheid en een herinnering aan gebeurtenissen uit het verleden heeft achtergelaten, net als een slak zijn slijm.” Het psychologische en schilderkunstige aspect achterwegen latend (hier kan ontzettend veel geschreven worden) vertaald hij hier perfect wat je ziet op zijn schilderijen.
Zijn werk vergt wel meer aandacht dan dat ik nu geef, mede doordat ‘Three studies of Lucian Freud’ toch wel een van de meer toegankelijkere werken is van Bacon.
Nu rest ons verder nog het sparen van genoeg dollars om ooit ook een geweldig werk van Francis Bacon te kunnen kopen.
Francis Bacon – Three studies of Lucian Freud, elk doek 198 x 147.5 cm, 1969
mooi stuk, geweldige schilder!!
Heftig, emotioneel en bizar, Picasso en Dali zijn duidelijk aanwezig in zijn schilderijen.
“Picasso is the reason why I paint. He is the father figure, who gave me the wish to paint.”