Elke week post ik hier één werk van een kunstenaar die mij inspireert en uitdaagt om zelf te schilderen.
Deze keer is het de Tsjechische kunstenaar Zdenek Trs (1985). Hij studeerde in 2010 af aan de kunstacademie voor schone kunsten in Praag, meer dan dit kleine beetje informatie heb ik niet over hem. Het kleine beetje informatie wat je kan vinden over hem is in het Tsjechisch en zelfs vertaald in google translate kom je niet verder dan dat hij als een groot schilderstalent wordt beschouwd in Tsjechië. Het enige concrete dat ik weet is dat ik dit schilderij heb gezien op Art Amsterdam 2011.
Het is ook gelukkig niet altijd nodig om alles te weten over de kunstenaar, hierdoor kan je misschien een meer objectieve interpretatie maken van zijn werk. Hij heeft wel een website (alleen in het Tsjechisch) en daar zie je veel toch duistere schilderijen van vissen die je alleen in de diepste dieptes van de oceaan kunt vinden. Vissen gewikkeld in doek, onthoofde vissen, vissen met vrouwen, heel veel vissen. Ik ga het niet hebben over deze schilderijen, ze zijn uitermate knap geschilderd maar verder doet het mij niet veel.
Nee, het schilderij wat ik zo ontzettend goed vind van Zdenek Trs is het schilderij dat heet ‘Krajina I’. Het is ontzettend goed geschilderd met een vaardigheid die je tegenwoordig alleen nog maar ziet in schilderijen van eeuwen geleden, puur vakmanschap. Nu ben ik niet altijd even gecharmeerd van schilderijen waarbij vakmanschap de boventoon voert en waarin inhoud en concept niet terug te vinden zijn, maar in dit schilderij is dat helemaal niet aan de orde. Het is geschilderd in de trompe l’oeil techniek, wat letterlijk ‘bedrieg het oog’ betekend. Dit is een techniek waarbij je een driedimensionale wereld suggereert op een plat vlak, je wordt als het ware gefopt.
Het goede van dit doek is dat het natuurlijk refereert naar de werkelijkheid doordat het zo realistisch is geschilderd, maar tegelijk gaat het over het schilderij zelf. Hij suggereert een opgespannen canvas, een canvas waar op geschilderd kan worden, maar in plaats daarvan zit er iets achter wat weer door het doek heen wil prikken. Voor mij stelt hij de vraag, wat is een schilderij eigenlijk, wat maakt een schilderij? Is het iets wat je direct kunt zien op het doek zelf of zijn het juist de suggesties en de associaties die je krijgt als je naar een schilderij kijkt?
Als je goed kijkt, dan heb je het antwoord zo gevonden. Het belangrijkste is het gene wat hij juist niet heeft geschilderd, dat wat achter het schilderij zit.
Zdenek Trs – Krajina I, olie- en acrylverf op canvas, 85 x 110cm, 2011
Recente reacties